مانیتورینگ شبکه
نرم افزار محاسبه SLA و خدمات سطح سرویس

نرم افزار محاسبه SLA و خدمات سطح سرویس

نرم افزار محاسبه SLA و خدمات سطح سرویس


حتما اصطلاح فنی Service level Agreement) SLA) را بارها شنیده اید یا درباره اش خوانده اید. هر جا که صحبت از SLA می شود، خنده ای تلخ به گوشه لب می نشیند. بسیار شنیده می شود که اینجا ایران است و باید سطح انتظارات خود را به حداقل ها تقلیل داد. ارائه خدمات اینترنت و خدمات پس از فروش محصولات دیجیتالی موضوع تضمین حداقل ها را در ارائه خدمات در قالبی دیگر مطرح کرد و شاخک های بسیاری را نسبت بدین امر حساس کرد. معيار سنجش كيفيت خدمات مخابراتي چيست؟

حتما اصطلاح فنی Service level Agreement) SLA) را بارها شنیده اید یا درباره اش خوانده اید. هر جا که صحبت از SLA می شود، خنده ای تلخ به گوشه لب می نشیند. بسیار شنیده می شود که اینجا ایران است و باید سطح انتظارات خود را به حداقل ها تقلیل داد.

ارائه خدمات اینترنت و خدمات پس از فروش محصولات دیجیتالی موضوع تضمین حداقل ها را در ارائه خدمات در قالبی دیگر مطرح کرد و شاخک های بسیاری را نسبت بدین امر حساس کرد. معيار سنجش كيفيت خدمات مخابراتي چيست؟

در شرايطي كه هر يك از شركت‌هاي مخابراتي ادعا دارند بهترين خدمات را به مشتريان خود عرضه مي‌كنند، آگاهي مشتركان نسبت به حقوق قانوني‌شان از عوامل رشد کيفيت خدمات مخابراتي به شمار مي‌رود، در واقع در اين بحث بايد بين دو مقوله‌ي كيفيت ارائه شده و كيفيت ادعا شده تمايز قايل شد زيرا به گفته‌ي كارشناسان كيفيت خدمات به سطح كيفي معيني اطلاق مي‌شود كه هر يك از شركت‌هاي مخابراتي براي رسيدن به آن تلاش مي‌كنند به اين ترتيب براي هر يك از خدمات بايد مشخصات خاصي تهيه شود.   منظور از SLA، توافقنامه سطح سرويس يا Service Level Agreement است كه قرارداد تضمين و تامين ميزاني معين از كيفيت سرويس از سوي شركت سرويس دهنده براي شركت سرويس گيرنده يا كاربر است كه در ايران هم باتوجه حضور بخش خصوصي در عرصه‌ي ارايه خدمات مخابراتي و اينترنتي اجرايي شدن قرارداد سطح خدمات مخابرات (SLA) ضروري به نظر مي‌رسد.  

شرکت شبکه گستر کایر به عنوان اولین شرکت ارائه دهنده نرم افزار محاسبه SLA و خدمات کیفیت سطح سرویس توسط نرم افزار مانیتورینگ شبکه نما  این بخش را برای مشتریان خود فراهم کرده است   این بخش در نرم افزار شبکه نما در قسمت IT Services تداعی شده است:   با استفاده از اين قابليت شما مي توانيد براي هر يک از شرط هاي تعريف شده در سيستم (packet Lost, Timed out, port up/down,…) محاسبات SLA را انجام داده و در بازه هاي زماني روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانه درصد کاهش SLA را مشاهده کنيد.   سيستم مجموع مدت زماني که يک آلارم در حالت هشدار بوده را محاسبه کرده  و با توجه به زمان کل ( هفتگي ، روزانه،... ) درصد کاهش را محاسبه مي کند

این سیستم پارامترهای SLA را بر اساس مصوبه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي محاسبه کرده و گزارشات مربوطه را در خصوص پارامترهای کیفیت لینک ارتباطی ،در صد افت بسته ها و مدت زمان پاسخ ارائه می دهد.

در شکل بالا براي Afghanestan-Telecom مقدار SLA در بازه زماني 7 روز به ميزان 13.79 درصد کاهش يافته است. اين SLA براي  آپ بودن Line Protocol در نظر گرفته شده است. همانند شکل بالا شما می می توانید برای تمامی سرویس های خود محاسبات SLA را انجام داده و در صورتی که در عملکرد آن سرویس اختلالی بوجود آید سیستم به صورت خودکار کاهش کیفیت سطح سرویس را اندازه گیری می کند.

در شکل بالا می توانید کاهش سطح SLA را برای هریک از سرویس های خود در طی مدت یکسال و به تفکیک هر ماه مشاهده کنید. همچنین می توانید همانند شکل زیر مجموع مدت زمان خرابی هر سرویس را در بازه های زمانی مختلف مشاهده کنید.

نمونه ای از گراف های کیفیت لینک های ارتباطی : گراف SLA براي گيت وي هاي بين الملل از روتر هاي Huawei  با نرم افزار طراحي شده

گراف SLA براي روتر استاني، محاسبه شده توسط سيستم مانيتورينگ

گراف SLA براي روتر استاني، محاسبه شده توسط  Cisco ip SLA




تاریخ انتشار : سه شنبه 28 مرداد 1393 - ساعت: 17:01

چاپ

مطالب مرتبط با : نرم افزار محاسبه SLA و خدمات سطح سرویس
مشتریان ما
  • همراه اول
  • آشنای اول
  • مخابرات ایران
  • بانک دی
  • شرکت پژوهش و توسعه ناجی
  • شرکت رایتل
  • شرکت مخابرات استان خراسان رضوی
  • پرداز گستر ارتباطات برليان
  • شرکت آسیاتک
  • شرکت مخابرات استان تهران
  •  بیمارستان امام خمینی (ره)
  •   دانشگاه علوم پزشکي زابل
  •  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها
  •  شرکت مخابرات استان کرمانشاه
  • مرکز ماهر
  • وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات