حتما اصطلاح فنی Service level Agreement) SLA) را بارها شنیده اید یا درباره اش خوانده اید. هر جا که صحبت از SLA می شود، خنده ای تلخ به گوشه لب می نشیند. بسیار شنیده می شود که اینجا ایران است و باید سطح انتظارات خود را به حداقل ها تقلیل داد.

ارائه خدمات اینترنت و خدمات پس از فروش محصولات دیجیتالی موضوع تضمین حداقل ها را در ارائه خدمات در قالبی دیگر مطرح کرد و شاخک های بسیاری را نسبت بدین امر حساس کرد. معيار سنجش كيفيت خدمات مخابراتي چيست؟

در شرايطي كه هر يك از شركت‌هاي مخابراتي ادعا دارند بهترين خدمات را به مشتريان خود عرضه مي‌كنند، آگاهي مشتركان نسبت به حقوق قانوني‌شان از عوامل رشد کيفيت خدمات مخابراتي به شمار مي‌رود، در واقع در اين بحث بايد بين دو مقوله‌ي كيفيت ارائه شده و كيفيت ادعا شده تمايز قايل شد زيرا به گفته‌ي كارشناسان كيفيت خدمات به سطح كيفي معيني اطلاق مي‌شود كه هر يك از شركت‌هاي مخابراتي براي رسيدن به آن تلاش مي‌كنند به اين ترتيب براي هر يك از خدمات بايد مشخصات خاصي تهيه شود.   منظور از SLA، توافقنامه سطح سرويس يا Service Level Agreement است كه قرارداد تضمين و تامين ميزاني معين از كيفيت سرويس از سوي شركت سرويس دهنده براي شركت سرويس گيرنده يا كاربر است كه در ايران هم باتوجه حضور بخش خصوصي در عرصه‌ي ارايه خدمات مخابراتي و اينترنتي اجرايي شدن قرارداد سطح خدمات مخابرات (SLA) ضروري به نظر مي‌رسد.  

شرکت شبکه گستر کایر به عنوان اولین شرکت ارائه دهنده نرم افزار محاسبه SLA و خدمات کیفیت سطح سرویس توسط نرم افزار مانیتورینگ شبکه نما  این بخش را برای مشتریان خود فراهم کرده است. با استفاده از اين قابليت شما مي توانيد براي هر يک از شرط هاي تعريف شده در سيستم (packet Lost, Timed out, port up/down,…) محاسبات SLA را انجام داده و در بازه هاي زماني روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانه درصد کاهش SLA را مشاهده کنيد.   سيستم مجموع مدت زماني که يک آلارم در حالت هشدار بوده را محاسبه کرده  و با توجه به زمان کل ( هفتگي ، روزانه،... ) درصد کاهش را محاسبه مي کند

این سیستم پارامترهای SLA را بر اساس مصوبه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي محاسبه کرده و گزارشات مربوطه را در خصوص پارامترهای کیفیت لینک ارتباطی ،در صد افت بسته ها و مدت زمان پاسخ ارائه می دهد.

برای مثال،

1- تعداد مشخصی بسته

2- با اندازه مشخص و قابل تعریف

3- از مبدا به مقصد

4- با timeout قابل تعریف

5- در مدت زمان مشخص و قابل تعریف

مشکل اصلی در محاسبه SLA اندازه گیری دقیق آنها از مبدا به مقصد می باشد که شرکت کایر برای حل این مشکلات راه حل های کاملی را ارائه می دهد.

در صورتی که خواهان پیاده سازی مصوبه 177 و 222 سازمان تنظیم مقررات در خصوص محاسبه SLA می باشید. به راحتی می توانید پارامتر های مد نظر را فعال کرده و خروجی های مناسب را دریافت کنید.

 

تمامی مصوبه های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص پیاده سازی و محاسبه SLA، در نرم افزار شبکه نما پیاده سازی شده است. همچنین شما می توانید از یکپارچه سازی نرم افزار شبکه نما با نرم افزار هلپ دسک یوتاب شرکت کایر حالت های دیگر محاسبه SLA را پیاده سازی کنید.

در برخی از موارد ملاک شروع SLA از زمان ثبت تیکت می باشد که این مهم نیز به راحتی با نرم افزار هلپ دسک پیاده سازی خواهد شد.

نرم افزار شبکه نما به شما این امکان را می دهد که برای هر پارامتر مد نظر خود، محاسبات SLA را منظور فرمایید و این محاسبات فقط در خصوص پارامتر های KPI شبکه نخواهد بود.

برای مثال شرکت الکترونیک شمال از پیمانکارانی استفاده می کند که موظف هستند در صورتی که هرگاه ارتباطات یک دفتر با دفتر مرکزی قطع بشود، در روز های کاری کمتر از 2 ساعت و در روز های تعطیل کمتر از 6 ساعت برقرار کنند در صورت دیرکرد این عمل، به ازای هر ساعت تاخیر مبلغ 10.000 تومان از صورت حساب ماهانه آنها کسر خواهد گردید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید