امروزه استفاده از یک سیستم مانیتورینگ حرفه ای یکی از الزامات اساسی برای واحدهای فناوری اطلاعات محسوب می‌گردد. بدیهی است پیاده سازی ابزارهای مکانیزه جهت انجام عملیات مانیتورینگ، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، موجب افزایش ضریب دقت و کاهش درصد خطای کاربری می‌گردد.

بنابراین مانیتورینگ شبکه یک وظیفه بسیار مهم و حیاتی است که باید توسط مدیران و سرپرستان شبکه‌های امروزی و سایر متخصصان بخش پشتیبانی شبکه انجام شود. عدم وجود مانیتورینگ شبکه، قضاوت در مورد اینکه آیا تغییرات ایجاد شده در شبکه تاثیر مثبتی روی عملکرد کلی شبکه دارد یا خیر را بسیار دشوار می‌سازد.

به عبارت دیگر یکی از فاکتورهای کلیدی در افزایش سطح کیفیت سرویس‌های موجود در مراکز داده و شبکه‌های کامپیوتری بانک‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها، مانیتورینگ مداوم کلیه اجزاء و زیرساخت‌های شبکه می‌باشد.

مانیتور کردن پهنای باند و ترافیک شبکه مهمترین وظیفه ای است که یک سیستم مانیتورینگ باید انجام دهد زیرا تمامی وظایف دیگر مدیریتی شبکه و زیرساختار شبکه به این موضوع بستگی دارد که پهنای باند و ترافیک در شبکه چگونه مدیریت می شود و آیا در این خصوص مشکلی وجود دارد یا خیر؟

بنابراین پهنای باند یکی از شاخص های اصلی جهت مانیتور شدن در شبکه می باشد که به کمک آن می توان الگوی مصرف ترافیک شبکه و ساعات اوج مصرف و مشکلات احتمالی مربوط به آن را تشخیص داد. با استفاده از ابزار مانیتورینگ می توان وضعیت پهنای باند شبکه خود را مانیتور کرده و متوجه شویم که چقدر از پهنای باند ما مورد استفاده قرار گرفته که این امر در صرفه جویی هزینه پهنای باند موثر بوده و یک امتیاز محسوب می شود. همچنین با استفاده از  نرم افزار مانیتورینگ می توان ترافیک شبکه را  مانیتور کرده و با بررسی ترافیک های عبوری مابین سرورها، کاربران و تجهیزات به وجود کندی یا اختلال در ارتباطات شبکه پی برده ودر صورت نیاز به رفع آن اقدام کرد.

گزارش ها و گراف های مربوط به مانیتورینگ پهنای باند سرورها و تجهیزات شبکه تصویری واضح از کیفیت شبکه در اختیار راهبران و کارشناسان شبکه قرار می دهد. درصورتی که میزان استفاده از پهنای باند به مدت زیاد بر روی تجهیزات بالا باشد، نشان دهنده آن است که بار کاری آن بخش بیشتراز قدرت شبکه است، پس شاید به این نتیجه برسید که باید برای ارتقاء سرعت شبکه اقداماتی انجام دهید. گاهی آلارم مصرف بالای پهنای باند در ساعات غیر کاری نشان دهنده ی حملاتی مانند DDOS و یا فعالیت ویروس ها است. لذا با پایش و نظارت دایم می توانید به حل مشکلات احتمالی کمک کنید.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه و دیتا سنتر شبکه گستر کایر به سهولت امکان پایش و نظارت بر پهنای باند سرورها و کلیه تجهیزات را در اختیار مدیران این حوزه قرار می دهد. دسترسی به انواع گزارشات مدیریتی و پایش وضعیت تجهیزات و میزان ترافیک شبکه و کیفیت ارتباطات از قابلیت های نرم افزار مانیتورینگ شبکه نما می باشد.