• امنیت بالای لینوکس

لینوکس مشکل ویروسی شدن ندارد. نه اینکه ویروسی برای لینوکس ساخته نشده باشد بلکه این به دلیل ایمنی بسیار بالای آن است و مانند ویندوز نیست که پس از نصب آن ضروری باشد یک Antivirus یا Internet Security روی سیستم نصب شود. محیط ویندوز به مراتب مستعد تر برای ویروسی شدن است.

سیستم عامل ويندوز در مقابل انواع مختلف حملات (یا هک ها) آسیب پذیر است. در ویندوز، نیاز به نصب و یا خرید یک نرم افزار آنتی ویروس برای حفظ کامپیوتر در مقابل هکرها و نرم افزارهای مخرب است. ولی در لینوکس نیازی به استفاده از چنین برنامه های ضد ویروس نیست.

 

  • پایداری بالای لینوکس

همانطور که همه ما تجربه کرده ایم هرچه از نصب ویندوز روی کامپیوتر شما بگذرد روز به روز کندتر می شود تا جایی که مجبور هستید ویندوزتان را مجددا نصب کنید. ولی لینوکس به شما کمک می کند تا یک دوره خیلی خیلی طولانی تر را تجربه کنید.گواه مهم دیگری که ثابت می کند لینوکس قابل اعتماد است، سرورها وب است. شما می توانید مشاهده کنید که بسیاری از غول اینترنت مانند گوگل و فيس بوك در لینوکس اجرا می شود. حتی تقریبا همه سوپر کامپیوترهادر لینوکس کار می کنند.

و دلیل آن این است که لینوکس در درازمدت بسیار پایدارتر از سیستم عامل ویندوز است.

 

  • لینوکس دارای هسته سیستم Kernel Linux

در لینوکس هسته سیستم Kernel Linux است و عملکرد جداگانه از محیط گرافیکی و نرم افزارها دارد در نتیجه هنگ کردن یک برنامه (Crashing) باعث هنگ کردن کل سیستم نمی شود در حالیکه در ویندوز به دلیل برخوردار بودن از سیستم یکپارچگی ، هنگ یک عامل مانند Internet Explorer ممکن است شما را حتی وادار به Restart کند. اما در لینوکس فقط کافیست همان برنامه ای که هنگ کرده Restart شود. این قابلیت در لینوکس تعبیه شده است.

 

  • لینوکس قابلیت خواندن بیش از 100 نوع از سیستم فایل ها را دارد در حالیکه ویندوز دو یا سه فایل سیستم آن هم از سیستم فایل های خودش را می خواند.

 

  • ویندوز فقط می تواند در پارتیشنی که Primary است نصب شود اما لینوکس در پارتیشن های Logical نیز نصب می شود.

 

  • Bug ها یا خطاهای لینوکس به مراتب کمترازویندوزاست و دلیل پایداری آن نیز همین است در حالیکه عمر مفید یک ویندوز حداکثر چهار پنج ماه است.

 

  • سرورهای لینوکس، ایده آل برای برنامه نویسان

لینوکس تقریبا تمامی زبانهای برنامه نویسی اصلی مانند پایتون، C / C ++، Java، Perl، Ruby و PHP را پشتیبانی می کند.ترمینال لینوکس بهتر از استفاده از خط فرمان Window برای توسعه دهندگان است.
قابلیت اسکریپت bash نیز یکی از دلایل محکمی است که باعث می شود بسیاری از برنامه نویسان ترجیح دهند از سیستم عامل لینوکس استفاده کنند.همچنین در لینوکس با SSH به راحتی و سرعت بسیار بالا می توان سرورها را مدیریت کرد به عنوان مثال با دستوری مانند apt-get به راحتی می توانید پکیج های سرور را مدیریت کنید در صورتی که این مورد در ویندوز بسیار زمان بر می باشد.

  • فایل سیستم NTFS در ویندوز حداکثر تا 16TeraByteرا پشتیبانی می کند در حالیکه لینوکس با فایل سیستم XFS تا یک میلیونTeraByteرا Support می کند و همین است که باعث بالا بودن سرعت در لینوکس می شود. همچنین لینوکس می تواند تا 1024 پردازنده در یک کامپیوتر را پشتیبانی کند که ویندوز از آن ناتوان است و صدها مزیت دیگر نیز وجود دارد که نیازمند داشتن اطلاعات بیشتری در شما است.
  • لینوکس از تکنولوژی Cluster بندی استفاده می کند و قابلیت محاسبات فوق پیشرفته و سنگین را دارد برای همین است که در ابر کامپیوتر ها از لینوکس به جای ویندوز استفاده می شود.
  • لینوکس های Server در خود My SQL و PostgreSQL که از ابزارهای قوی مدیریت داده ها هستند نصب دارد.