سازمان ها و نهادهای بزرگ همچون مجمع الجزایری هستند که در ظاهر به عنوان یک مجموعه واحد دیده می شوند، ولی وقتی موشکافی می کنیم، می بینیم که از جزیزه های کوچک و بزرگی تشکیل شده اند که به شکل های مختلفی با یکدیگر در ارتباط هستند و هرجزیره برای رسیدن به اهدافی خاص، مجموعه ای از عملیات و ماشین ها را مدیریت می کند که خود نیز به مانیتورینگ پیوسته نیاز دارند تا بتوانند چرخه حیات شان را ادامه بدهند. تا به امروز این مانیتورینگ به شکل های مختلف و جزیره جزیره صورت گرفته که چالش های خاص خودش را نیز داشته است. ارزش افزوده واقعی مانیتورینگ در چنین سازمان های عظیم الجثه ای زمانی شکل می گیرد که این مانیتورینگ به شکل یکپارچه صورت بگیرد.

این یکپارچگی مانیتورینگ ضمن افزایش سطح و عمق دید و بینش مدیران جهت تصمیم گیری، خود نیز به داده ها و کلان داده های تازه ای می انجامد که در نوع خود یکتا هستند.

تمام کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات نیازمند پایداری سرویس هستند. تمام کسب و کارها این دغدغه را دارند که آیا سرویسی که به مشتریان عرضه میکنند، پایدار هست یا نه! به عنوان مثال بانک ها یکی از کسب و کارهای دارای سرویس های پرتراکنش هستند که همیشه دغدغه کاهش میزان خطا و ارتقای کیفیت سرویس را دارند و میخواهند کیفیت سرویس هایشان تداوم داشته باشد و تصادفی نباشد.

برداشت مشتریان از خطا نیز با برداشت کسب و کارها از خطا متفاوت است. بسیار اتفاق می افتد که ارائه دهنده محصول می گوید: من خطایی ندارم و کیفیت سرویس هایم بالاست. ولی مشتری سرویس مناسبی دریافت نمی کند.

اصلی ترین ابزار برای پوشش هر دو دیدگاه از پایداری و کیفیت سرویس، مانیتورینگ جامع و کامل سرویس هاست. به عبارتی نیازمند سامانه مانیتورینگی هستیم که پایش از دیدگاه مشتری تا پایین ترین لایه فناوری را پوشش دهد و هر سرویس را از هر سطح و دیدگاهی پایش کند. وقتی فناوری اطلاعات بخواهد به یک نیازمندی پاسخ دهد، طبیعتا از لایه های مختلف تجهیزات و سرویس های مختلفی بهره می برد  که اختلال درهرکدام از آن لایه ها، کسب و کار را مختل می سازد. سامانه جامع مانیتورینگ عملیات کمک می کند که چنین اختلال هایی سریعا کشف و رفع شود و نهایتا سرویس پایدارتر و با کیفیت تری به مشتریان ارائه شود.

یک سرویس نرم افزاری، در فاز توسعه، توسط متخصصان نرم افزار پیاده سازی می شود و در فاز عملیات، توسط متخصصان فناوری اطلاعات اجرایی شده و نگهداری می شود. به عبارتی، پس از اینکه سرویس نرم افزاری تولید و توسعه داده شد، وارد فاز اجرایی و عملیاتی می شود. عملیاتی سازی سرویس، مجموعه اقداماتی است که به منظور راه اندازی، اجرا و نگهداری یک سرویس انجام میشود. این اقدامات شامل تهیه و نگهداری تجهیزات و منابع سخت افزاری، تهیه و مدیریت شبکه ارتباطی، نصب، راه اندازی و مدیریت ابزارهای نرم افزاری موردنیاز است. بنابراین صفر تا صد حیات یک سرویس شامل دو فاز توسعه و عملیات است.

یکی از مهم ترین دغدغه ها در فاز عملیات یک سرویس، نظارت بر صحت عملکرد سرویس و المان های وابسته به آن سرویس است که این مهم همان مفهوم مانیتورینگ عملیات است. در مانیتورینگ عملیات، همواره از المان های زیرساختی و وابسته به یک سرویس، مجموعه ای از شاخص های کیفی تحلیل می شوند تا صحت و کیفیت عملکرد یک سرویس، به صورت 7*24 نظارت شود و درصورت وقوع مشکلی در عملکرد آن سرویس، آن مشکل و منشاء آن، در اسرع وقت کشف و در جهت رفع آن اقدام شود.

در مجموع باید گفت هر کسب و کاری که یک سرویس را عملیاتی میکند، از روز نخست با مانیتورینگ و پایش آن سرویس سرو کار دارد. هرچه سرویس ها و سیستم ها بزرگ تر شوند، دغدغه ها نیز افزایش می یابند و به همین دلیل هر کدام از سازمان ها به ناچار از ابزارهای گوناگون برای مانیتورینگ بهره می گیرند. اما مسئله نبود مانیتورینگ عملیات در سازمان ها نیست، بلکه مسئله این است که مانیتورینگ عملیات به طور عمده جزیره ای و به صورت تکه های مجزا از هم است. در حوزه کارایی و کیفیت سرویس نرم افزارهای گوناگونی وجود دارد و همگی صحت عملکرد بخشی از سیستم را نشان میدهند، ولی تجمیع نشده و تحلیل جامعی از وضعیت سرویس ارائه نمی دهند.

در این راستا شرکت شبکه گستر کایر با ارائه نرم افزار مانیتورینگ منحصر به فرد و تخصصی خود با نام شبکه نما که سعی بر رفع و حل مشکلات موجود جهت مانیتورینگ و پایش یکپارچه سرویس های سازمان های بزرگ را دارد. بکارگیری این سامانه شما را جهت پایش درست سرویس ها کمک کرده لذا امکان سفارشی سازی، پشتیبانی و فراهم شدن شفافیت را بهمراه دارد.