در این ساختار هر آدرس فیزیکی به یک نام منحصربفرد و با مسما نگاشت یافته و در هنگام نیاز کافی است این نام (بجای آدرس آی پی) فراخوان شود. سامانه ترجمه نام به آدرس آی پی در این بین وارد عمل شده واطلاعات آدرس آی پی مورد نیاز را برای دسترسی به آدرس مقصد در اختیار ما قرار می دهد. هرزمان که شما ایمیلی دریافت می نمایید و یا در اینترنت وبگردی می نمایید شما از سامانه ترجمه نام به اسامی و برعکس (DNS) استفاده می نمایید. در حقیقت بیشتر از دو بیلیون از چنین درخواستهایی در طول هر روز توسط سرورهای ریشه (13 سرور اصلی) در دنیای اینترنت پاسخ دهی می گردند. هر یک از این درخواستهـــــا مربوط به سروری  می باشد که مسئول پاسخگویی به گروهی از کاربران و منابع سیستمی بوده و در نهایت هر یک از این درخواستها توسط سرورمسئول پاسخگویی دامنه های مقصد، سرویس دهی می گردند.

 

محصول DNS شرکت کایر (KayerDNS):

شرکت شبکه گستر کایر با درک صحیح از اهمیت بالای سرورهای DNS که در بالا به آن اشاره شد اقدام به تولید نرم افزار اینترپرایزی نموده که می تواند جایگزینی امن و مطمئن برای سرورهای DNS رایج باشد.  این سامانه ضمن پشتیبانی از تمامی ویژگیهای یک سرور استاندارد، مزایای منحصر بفرد افزون تری را به منظور حصول به امنیت بالاتر، سهولت نگهداری و مدیریت دقیق تر، در اختیار قرار می دهد.

محصول نرم افزاری کایر سه قابلیت مهم از سرویسهای ضروری شبکه را در یک سامانه کنترلی واحد در اختیار مدیرشبکه قرار می دهد. این سه قابلیت مهم عبارتند از:

  1. ارائه سرویس Authorative DNS
  2. ارائه سرویس Recursive DNS 
  3. ارائه سرویس Forward and caching DNS