با توجه به گسترش روزافزون و پیشرفت شبکه‌های کامپیوتری و پیچیده شدن آنها، مانیتورینگ شبکه‌های کامپیوتری بیش ‌از پیش در سازمان‌ها مورد نیاز می باشد. به‌این‌ ترتیب مدیران IT به مسئله مهمی برخورد کردند که می توان به مدیریت و مانیتورینگ کاربران، زیرساخت، شبکه، سرورها و Datacenter اشاره کرد. مدیران IT پس از احساس نیاز به یک مجموعه پرقدرت جهت مانیتورینگ و مدیریت، در جستجوی این نیاز خود برآمدند تا با یافتن چنین مجموعه‌ای مسئولیت‌های خود را به ‌درستی انجام داده تا زیرساخت تحت مدیریت آنها بدون اختلالی به فعالیت‌های خود ادامه دهد و بسیاری از وظایف مهم بصورت خودکار، بدون دخالت نیروی انسانی و هزینه‌های زمانی انجام شود.

مدیریت و نظارت شبکه  یعنی استفاده از سیستمی که دائما یک شبکه کامپیوتری را برای کندی یا بررسی عملکرد نادرست اجزای آن مانیتور میکند و در مواقع قطعی، وضعیت را به اطلاع مدیر شبکه می رساند. که این مورد یکی از اساسی ترین مواردی است که در مدیریت شبکه مطرح است. با استفاده از سیستم تشخیص نفوذ، شبکه جهت نقایص ایجاد شده از بیرون بررسی می گردد، در حالی که با یک سیستم مانیتورینگ شبکه، یک شبکه را به منظور مشکلات ایجاد شده توسط بار اضافی سرورها، اتصالات شبکه، و سایر دستگاهها تحت نظارت، مورد کنترل قرار می دهند.

معمولا معیارهای مورد بررسی و توجه عبارتند از : زمان پاسخ، در دسترس پذیری، زمان اجرا، مصرف پردازنده، مصرف حافظه، مصرف دیسک، قابلیت اطمینان و سازگاری به صورت توام، مواردی شاخص و اساسی محسوب می گردند.

به منظور مانیتورینگ همیشگی بر تامین این معیارها، نود های شبکه پس از اتصال، به سیستم مانیتورینگ اضافه می شوند. این کار به شکل ساده، عبارت است از تنظیم پیکربندی لازم برای اتصال به سرور، البته این عمل فرآیند زمانبری محسوب شده و با افزایش میزبان ها در شبکه، منجر به افزایش سربار هم می گردد.

سیستم های مانیتورینگ از ابزارهای مهم مدیریتی یک شبکه محسوب می شوند. این ابزارها با مانیتورینگ جریان های ترافیکی  عبوری و منابع شبکه، وضعیت جاری شبکه و نحوه استفاده از منابع مختلف آن را بصورت نمودارهای مختلفی در اختیار مدیران قرار می دهند. اطلاعات تولید شده توسط این سیستم ها ملاک بسیاری از تصمیم گیری های مهم در زمینه های مختلف مدیریتی شبکه مانند مهندسی ترافیک، حسابرسی کاربران، پروفایلینگ جریان های ترافیکی و ... می باشد.  بنابراین داشتن اطلاعات دقیق  و درست از وضعیت شبکه در مدیریت مناسب شبکه، کمک شایانی خواهد کرد.

با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ قادر به تشخیص خطاها بصورت آنی هستید که این موضوع با در اطلاع گذاشتن مسئول مربوطه از طریق ایمیل، آلارم و یا ثبت تیکت می تواند بسیار موثر واقع شود. همچنین با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ به جهت کاهش حضور فیزیکی می توان باعث ذخیره زمان و هزینه شد.

از مهمترین مزایای یک نرم افزار مانیتورینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عیب یابی حتی قبل از اطلاع کاربر نهایی
  • بهینه سازی عملکرد شبکه و Availability
  • تشخیص مشکلات بوجود آمده در زیرساخت شبکه
  • تهیه گزارش از مشکلات به وجود آمده در شبکه
  • حذف نیاز به چک کردن سیستم ها به صورت دستی و دوره ای
  • پیگیری روند انجام فعالیت های انجام شده در شبکه
  • افزایش بازده شبکه
  • کمک به ارتقای امنیت

انتخاب این‌که نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه باید بر چه چیزهایی در شبکه نظارت داشته باشد، بسیار مهم و موثر است. اگر انتخاب‌ها درست نباشند، استفاده از نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه چنان که باید موثر نخواهد بود.

شبکه گستر کایر با ارائه نرم افزار مانیتورینگ شبکه (شبکه نما) به شما کمک می کند تا از نحوه عملکرد اجزای شبکه از جمله سلامت، دسترسی‌پذیری، میزان بازدهی، میزان مصرف پهنای باند، و ایرادها و نواقص احتمالی و بسیاری موارد دیگر شبکه خود آگاه شوید. کسی که بر شبکه خود نظارت ندارد چگونه می‌تواند بفهمد که در شبکه‌اش چه می‌گذرد و آیا تجهیزات متصل به شبکه و خدماتی که به کاربران و مشتریان ارائه می‌شود، درست و طبق برنامه پیش می‌رود یا نه؟ با اتخاذ شیوه‌های مناسب برای مانیتورینگ شبکه حتی می‌توان از برخی مشکلات امنیتی در شبکه نیز آگاه شد و پیش از وارد آمدن خسارت‌های سنگین درصدد مقابله با آن برآمد.