با تولید حجم زیاد اطلاعات در بسترهای الکترونیکی و محیط های شبکه ای، ایجاد مشکل در زیرساخت های ارتباطی و بروز خطا در انتقال اطلاعات می تواند زیان های فراوانی را به یک کسب و کار و حتی جامعه وارد کند. برقراری ارتباط درون سازمان و برون سازمانی اهمیت فراوانی دارد و تجهیزات شبکه ای این کسب و کارها همواره باید مورد پایش قرار گیرد. در نتیجه مانیتورینگ تجهیزات پراهمیت تر مانند سوییچ ها، روترها و سرورها بسیار مهم بوده و همه کسب و کارها می بایست برنامه ای برای مانیتورینگ سیستم های شبکه ای خود داشته باشند. در این شرایط عدم پایش و مانیتورینگ تجهیزات کم اهمیت هم ممکن است موجب ایجاد بار کاری غیرضروری در شبکه شود.

مانیتورینگ دسترسی پذیری سرورها:

سرورها وظیفه دارند تا اطلاعاتی که در هرزمان از شبانه روز، برروی پهنای اینترنت مورد جستجو قرار می گیرد را در اختیار جستجوکننده قرار دهد. در حقیقت همه تجهیزات کار می کنند تا کاربران به برنامه های کاربردی که روی سرورها قرار دارند دسترسی داشته باشند. پس دسترس پذیر بودن سرورها امری حیاتی در شبکه ها است که همواره، این دسترس پذیری باید مورد مانیتور قرار گیرد.

مانیتورینگ توان عملیاتی روترها

با گسترش تعداد کلاینت های موجود در یک شبکه، بار ترافیکی روی روترها افزایش می یابد. پیش بینی نیاز به ارتقای کلاینت ها، موجب کاهش دردسرهایی است که هنگام نیاز به ارتقاء، ایجاد می شود. سیستم های مانیتورینگ، اطلاعات لازم درخصوص تصمیم گیری برای ارتقاء تجهیزات را دراختیار شما قرار میدهند.

میزان ترافیک ورودی و خروجی روترها

وظیفه اصلی یک روتر، مسیریابی جهت انتقال داده در بستر شبکه است،  به همین منظور اگر در زمان های حداکثری ترافیک شبکه، برنامه ریزی مناسبی برای آنها صورت نگیرد، امکان کندی در شبکه بسیار بالا می رود.

صحت عملکرد فایروال ها، آنتی ویروس ها و نرم افزارهایی که خودکار بروزرسانی می شوند:

برنامه های مخرب بسیار زیادند و هرروز نیز به تعداد و انواع آنها افزوده می شود. برای مقابله با این برنامه ها وجود برنامه هایی نظیر آنتی ویروسها، فایروال ها و همچنین بروزرسانی آنها امری ضروری است. با توجه به اینکه برنامه های امنیتی جهت مقابله صحیح با مخرب های کامپیوتری نیاز به بروزرسانی دایم دارند، عملکرد صحیح این برنامه ها در محیط شبکه از اهمیت فراوانی برخوردار می شود. مانیتورینگ آنتی ویروسها، فایروال ها و نرم افزارهایی که نیاز به بهنگام سازی در محیط شبکه و سرور دارند، باید به طور مداوم مانیتور شوند تا نحوه عملکرد آنها موجب کندی و حتی تخریب عملکرد سرور نشود.

شرایط محیطی مانند درجه دما و رطوبت

افزایش درجه دما و رطوبت در اتاق سرور یا دیتاسنتر موجب صدمات جبران ناپذیری به سرورها و تجهیزات می شود. بدانید با از کارافتادن سیستم تهویه مطبوع در اتاق سرور یا دیتاسنتر، فقط 6 دقیقه طول می کشد که درجه دما به حد بحرانی برسد.

 وضعیت تجهیزات برق اضطراری

یکی از فاکتورهای کلیدی در افزایش سطح کیفیت سرویس های موجود در مراکز داده و شبکه های کامپیوتری، مانیتورینگ مداوم کلیه اجزا و زیرساخت های شبکه می باشد. از عوامل مهم پایداری شبکه های کامپیوتری، استفاده از UPS ها می باشد. برای اطلاع از سلامت UPS ها و اطمینان از این که درمواقع اضطراری می توانند برق موردنیاز تجهیزات شبکه را تامین نمایند، باید به طور مداوم مانیتور شوند.

 شبکه گستر کایر با ارائه نرم افزار مانیتورینگ شبکه (شبکه نما) به شما کمک می کند تا از نحوه عملکرد اجزای شبکه از جمله سلامت، دسترسی‌پذیری، میزان بازدهی، میزان مصرف پهنای باند، و ایرادها و نواقص احتمالی و بسیاری موارد دیگر شبکه خود آگاه شوید.