اگر تا چندسال قبل صرفا ارائه یک سرویس ویژگی مهمی در خدمات سازمان محسوب می گردید، امروزه کیفیت ارائه سرویس است که نقش اول را در ایجاد مزیت های رقابتی برعهده دارد. سرویس های دیجیتالی بر پایه عناصر و اجزای سخت افزاری و نرم افزاری قراردارند و کیفیت کارکرد این اجزا با نحوه ارائه آن سرویس ها ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه بررسی و مانیتورینگ مداوم کلیه اجزای زیرساختی موضوعی مهم درحصول کیفیت مطلوب است.

در مانیتورینگ هدف آن است که سیستم هایی که در شبکه فعالیت های حیاتی و مهم انجام می دهند، توسط یک نرم افزار مانیتورینگ بصورت مداوم پایش شده و تحت نظر قرار بگیرند. سیستم مانیتورینگ می تواند مسایل مختلفی از قبیل سیستم هایی با بار بیش از حد پردازنده، سرورهایی که دچار قطع ارتباطات شبکه ای شده اند، پر شدن فضای دیسک، پر شدن حافظه ، وضعیت کیفیت سرویس ها و وب سایت ها را نشان دهد. یک نرم افزار جامع مانیتورینگ می بایست علاوه بر موارد فوق زیرساخت های مرکز داده و شبکه را نیز پایش نماید و هشدار های لازم را در خصوص موارد زیر اعلام کند

نوسان برق

دمای محیط و دمای تجهیزات

رطوبت محیط

سلامت تجهیزات از نظر کارکرد نظیر (وضعیت فن ها، دیسک ها، کنترلر ها، پاور ماژول و ... )

وضعیت استوریج ها

یک نرم افزار مانیتورینگ در کنار مرکز عملیات شبکه (NOC) در مجموع فعالیت هایی را انجام می دهند که می توان به اجزای زیر بخش بندی نمود:

  • پایش اجزای شبکه
  • انتخاب سیاست های مناسب جهت مانیتورینگ انواع تجهیزات
  • تعریف گردش کار و نحوه اطلاع رسانی
  • تعیین شاخص های اندازه گیری
  • ارائه شماتیک کلی و گزارشات به متخصص یا متخصصین شبکه برای یافتن و تحلیل بررسی و رفع عیوب پیش آمده

نرم افزار مانیتورینگ از طریق پروتکل ها و روش های مدیریتی/ مانیتورینگ مرسوم مانند agent، Syslog، WBEM، WMI، SNMP، IP SLA و ... یا نصب عوامل نرم افزار اصلی روی دستگاه های سرورها، PCها و غیره و تنظیم شاخص های گوناگون روی سخت افزار، مانیتورینگ را انجام می دهد و نتیجه را به نرم افزار مادر گزارش می نمایند. به هرشکلی که پایش سخت افزارها انجام شود، درصورتی مانیتورینگ به هدف تعریف شده و مطلوب خود نزدیک می گردد که اطلاع رسانی دقیق، به موقع و موثری از وقایع پیش آمده داشته باشد.

یکی از کاربردهای استفاده از سیستم مانیتورینگ کشف نقاط ضعیف یا دارای مشکل در زیرساخت های IT است. به صورت عملی زمانی که کاربران در حین کار با نرم افزارها احساس کند بودن و سنگین عمل کردن آنها را پیدا میکنند، و یا حتی سامانه ها از دسترس خارج شوند اولین بخشی که مورد توجه قرار می گیرد، شبکه است. همان بخشی که شامل سوئیچ ها، فایروال ها، روتر ها  و ارتباطات می شود. شاید بیان این مسئله دور از واقعیت به نظر برسد اما متاسفانه رایج ترین رویکرد در ارتباط با حل مشکل، تعویض کابل کشی ساختمان، تعویض سوئیچ ها و کارت های شبکه است. در صورتی که نرم افزار مانیتورینگ با قابلیت زیرنظر داشتن دامنه وسیعی از اجزای سخت افزاری و نرم افزاری این امکان را برای مسئول شبکه فراهم می آورد که با بررسی وضعیت حسگرهای نصب شده و جمع بندی و تحلیل وقایع گزارش شده بتواند به پاسخی صحیح برای حل کندی اجزای نرم افزاری و یا قعطی ها برسد. ممکن است کندی اجزای شبکه مربوط به افزایش بار CPU به دلیل واگذاری وظایف جدید برنامه ریزی نشده به سرور اصلی بوده یا آن که ارسال بسته های همه یخشی با نرخ بالا به دلیل وجود ویروس باعث کندی شده باشد.

در این راستا شرکت شبکه گستر کایر با ارائه نرم افزار مانیتورینگ شبکه (شبکه نما) به شما کمک می کند تا از نحوه عملکرد اجزای شبکه از جمله سلامت، دسترسی‌پذیری، میزان بازدهی، میزان مصرف پهنای باند، و ایرادها و نواقص احتمالی و بسیاری موارد دیگر شبکه خود آگاه شوید.