بکارگیری نرم افزار مانیتورینگ در مراکز داده

 

بسیاری از نگرانی ها و دلواپسی های مدیران IT به دلیل وجود خاموشی ها و یا قطعی هایی است که در یک اتاق سرور یا اصطلاحا مرکز داده رخ می دهد. زمانی که این مسائل را آنالیز می کنند فقط یک مورد مشترک به چشم میخورد، که آن هم نبود اطلاعات کافی جهت فرآیند پایش اطلاعات است که موجبات بوجود آمدن خطاهای انسانی را افزایش می دهد. به همین خاطر در این حالت فشار و استرس روی اپراتورها زیاد می شود چرا که اپراتورها یا مدیران هیچ اطلاعاتی درباره زمان واقعی بروز خطا و جزئیات آن، جهت جلوگیری از بروز آن ها در اختیار ندارند. آنچه که مشخص است مدیریت این مراکز داده به صورت سنتی کاری وقت گیر و مشکل ساز است. لذا با بکارگیری سیستم های نظارتی و نرم افزار مانیتورینگ بروز شده می توان تا حد زیادی به کاهش خطاهای انسانی در این محیط کمک کرد.

پایش یا مانیتورینگ (Monitoring) می تواند به عنوان پایش، پیگیری یا بررسی بیان شود که شامل فعالیت های مشاهده و نظارت  بر تجهیزات می باشد.  مانیتورینگ می تواند شامل اندازه گیری یا آزمایش در فواصل زمانی به ویژه با هدف تنظیم و کنترل باشد.

دو موضوع در نرم افزار مانیتورینگ یک مرکز داده معمولا خودنمایی می کند:

موضو ع اول نصب و راه اندازی سیستم مانیتورینگ است که شامل مسائل زیر می باشد

  • نصب یک سیستم مانیتورینگ دارای پیچیدگی های خاص است.
  • فرآیند دریافت اطلاعات، در مورد ویژگی سیستم هایی است که باید بررسی شوند.
  • مدت زمان لازم جهت انجام ثبت داده ها و اینتروال آنها
  • اینکه چطور باید بین دستگاه هایی مانند دوربین ها، سیستم های تهویه هوا، , UPS، سنسورها و غیره ارتباط برقرار کرد و بتوانند در یک شبکه داخلی یا خارجی همدیگر را شناسایی کنند.
  • نحوه اختصاص دادن آدرس IP به تجهیزات مختلف بکار رفته در اتاق سرور بدون ایجاد تداخل بین آنها.
  • سناریو نحوه نصب نرم افزار مانیتورینگ با توجه به بزرگی و شرایط شبکه
  • سناریو نحوه ی ذخیره سازی داده های مانیتور شده در پایگاه داده و مدت زمان نگهداری آنها
  • سناریو نحوه ی پشتیبان گیری و بروز رسانی

موضوع دوم تعیین رنج تغییرات در تجهیزات مختلف سیستم مذکور و تعیین سطح آستانه ای تغییر برای اعلام آلارم به اپراتور در اتاق مرکزی مانیتورینگ می باشد.

نرم افزار مانیتورینگ اطلاعات مربوط به تجهیزات مختلف سخت افزاری یا نرم افزاری را از روش های مختلفی دریافت و استخراج می کنند. Network Simple Management Protocol یا همان SNMP پروتکل مشهور و پرکاربرد برای این منظور و مدیریت شبکه می باشد. از SNMP برای تنظیم Config تجهیزات مختلف و جمع آوری اطلاعات مربوط به خروجی آنها براساس یک IP مشخص استفاده می شود.

مانیتورینگ به معنای آگاه بودن از وضعیت سیستم از طریق بررسی مداوم است. مانیتورکردن یک مرکز داده نیز به معنای بررسی و آگاه شدن از مشکلات مرکز داده و اطلاع رسانی به موقع به مدیر مرکز داده و یا اپراتور اتاق مانیتورینگ است.  هرچه نرم افزار مانیتورینگ شما قوی تر باشد مشکلات شبکه را زودتر متوجه شده و از پخش شدن آن به دیگر قسمت ها و تبدیل یک مشکل به مشکل بزرگتر زودتر جلوگیری می کنید، این کار با استفاده از گزارشات و الارم هایی می باشد که نرم افزار مانیتورینگ بصورت دوره ای به شما ارائه می دهد.

یک نرم افزار مانیتورینگ معمولا باید دارای قابلیت های زیر باشد :

  • نظارت بر نحوه کار و کیفیت و حالت های مختلف تجهیزات و شرایط محیطی مرکز داده توسط تجهیزات نصب شده
  • اعلام اخطار و هشدار هنگام مشاهده هرگونه اختلال در انواع تجهیزات، حتی شرایط محیطی ( قابلیت دادن آلارم و پیغام خطا به صورت پیامک، ایمیل و یا نمایش برروی نرم افزار مانیتورینگ)
  • انجام عملیات کنترل و احیا به صورت اتوماتیک برای رفع اختلالات به وجود آمده
  • گزارشات عددی و نموداری از کیفیت و پایداری تمامی اجزاء شبکه و قابلیت انجام آنالیزهای مختلف بنا بر نیاز برروی آنها
  • انجام تنظیمات جداگانه برروی هر یک از اجزاء یا گروه های ایجاد شده در نرم افزار مانیتورینگ .
  • ارائه سطوح دسترسی با توجه به فعالیت کارشناس یا اپراتور

آنچه مسلم است مراکز داده، مراکزی کاربردی با حساسیت بالا هستند که معمولا خرابی ها و وقفه های بوجود آمده اغلب بخاطر خطاهای انسانی است. در این راستا شرکت شبکه گستر کایر با ارائه نرم افزار تخصصی مانیتورینگ شبکه با نام شبکه نما این امکان را فراهم کرده تا اپراتور بخش مانیتورینگ از کلیه مواردی که در یک مرکز داده رخ می دهد مطلع شود و تصمیمات لازم را جهت رفع مشکل قبل از بروز اتفاقی ناخواسته و یا از کارافتادن یک قسمت از مرکز داده اتخاذ نماید.